Szkielet strategii marketingowej to fundament, na którym będzie na bieżąco rozwijała się firma. Dlatego warto zadbać, aby ten szkielet był stabilny i wytrzymał wszystkie turbulencje, które czekają każdego przedsiębiorcę prędzej czy później.
Czym właściwie jest strategia marketingowa w firmie?
Pod tym hasłem kryje się plan działania, który ma na celu osiągnięcie pewnych celów marketingowych. W skrócie, jest to plan, który opisuje, jak firma zamierza dotrzeć do swoich klientów, przyciągnąć ich uwagę i zachęcić do zakupu oferowanych przez siebie produktów lub usług. Oraz przede wszystkim co zrobić, aby ich przy sobie utrzymać i zachęcić do kolejnego skorzystania z usług lub kupna produktów.
Strategia marketingowa obejmuje wiele różnych działań, takich jak badania rynku, określenie grupy docelowej, ustalenie cen produktów lub usług, opracowanie sposobów promocji, wybór kanałów dystrybucji i wiele innych.
Jaki ma cel strategia marketingowa w firmie?
Głównym celem strategii marketingowej jest stworzenie spójnego i efektywnego planu, który pozwoli firmie na osiągnięcie swoich celów marketingowych oraz zwiększenie sprzedaży i zysków. Składa się ona z szeregu elementów, oto najważniejsze z nich, w odpowiedniej kolejności działania:
- Analiza rynku. W ramach strategii marketingowej firma musi dokładnie przeanalizować rynek, na którym działa. Obejmuje to badania rynkowe, w tym badania konkurencji, trendów rynkowych, potrzeb i zachowań klientów, a także analizę sił rynkowych, które wpływają na branżę.
- Segmentacja rynku. Firma musi dokonać segmentacji rynku, czyli podziału rynku na mniejsze grupy o podobnych potrzebach i zachowaniach.
- Określenie grupy docelowej. Firma musi wybrać grupy klientów, do których będzie kierować swoje oferty. To pozwoli skoncentrować się na tych klientach, którzy są najbardziej opłacalni dla firmy.
- Określenie celów marketingowych – firma musi określić cele marketingowe, które chce osiągnąć, np. zwiększenie sprzedaży, pozyskanie nowych klientów, zwiększenie świadomości marki itp.
- Planowanie działań marketingowych w oparciu o analizę rynku, segmentację, grupę docelową i cele marketingowe. Każda firma musi opracować plan działań marketingowych.
- Implementacja działań marketingowych – po opracowaniu planu działań, firma musi go wdrożyć w życie. W tym etapie kluczowe jest monitorowanie wyników i dostosowywanie strategii w razie potrzeby.
- Ocena i modyfikacja strategii. W końcowym etapie firma musi dokonać oceny wyników działań marketingowych i ewentualnie wprowadzić modyfikacje do swojej strategii w celu poprawy wyników.
Strategia marketingowa – działać samodzielne, czy jednak skorzystać z pomocy firm zewnętrznych?
Firma zewnętrzna może pomóc w ułożeniu dobrej strategii marketingowej. Firma, taka jak Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat® może przeprowadzić niezależną analizę Twojego rynku, segmentacji rynku, grupy docelowej oraz określenia celów marketingowych. Ponadto firma zewnętrzna może wskazać najlepsze narzędzia i metody marketingowe, które pozwolą Ci osiągnąć wyznaczone cele. Biostat® swoje działania opiera na wykorzystaniu metody jakościowej, czyli wywiadów indywidualnych, a także grupowych. Badania ilościowe są czasem uzupełnieniem badań jakościowych. Ale to wszystko zależy od całego szkieletu badania i potrzeb z niego wynikających.
Jednak wybierając firmę zewnętrzną, należy zwrócić uwagę na jej doświadczenie i referencje. Warto jednak zaznaczyć, że choć firma zewnętrzna może pomóc w ułożeniu strategii marketingowej, to ostateczna decyzja należy do Ciebie. Ostatecznie to Ty najlepiej znasz swoją firmę, jej cele i potrzeby, więc warto pracować z firmą zewnętrzną jako z partnerem, który służy swoim doświadczeniem i wiedzą, ale zawsze z zachowaniem władzy decyzyjnej nad strategią marketingową.