Bez planu można łatwo zabłądzić i to nie tylko w nieznanym terenie, lecz także (w bardziej metaforycznym sensie) w działaniach marketingowych. Jak zatem przygotować dobry plan, który niezawodnie doprowadzi Cię do celu Twojej kampanii influencerskiej? Oto nasze wskazówki!
Określ cele kampanii
Planowanie każdej kampanii marketingowej (a tak naprawdę – jakiegokolwiek działania nastawionego na wymierne rezultaty) należy zacząć od precyzyjnego określenia celu, który chce się osiągnąć.
Z wykorzystaniem influencer marketingu możesz dążyć np. do:
- Zdobycia nowych odbiorców i zwiększenia świadomości marki,
- Wypromowania nowego produktu lub usługi,
- Odbudowania wizerunku marki po kryzysie,
- Zwiększenia sprzedaży.
Dobrze wyznaczony cel powinien być dokładnie opisany, np. według popularnej koncepcji S.M.A.R.T. Ponadto należy wskazać dla niego kluczowe wskaźniki efektywności (KPI), które pozwolą ocenić, czy podejmowane działania przynoszą pożądane rezultaty.
Ustal, do kogo chcesz dotrzeć
Drugi element, którego nie może zabraknąć podczas planowania kampanii influencer marketingowej, to wybranie grupy docelowej. Do jej opisania możesz użyć parametrów takich jak np.:
- Płeć,
- Wiek,
- Zawód,
- Miejsce zamieszkania,
- Dochód,
- Preferowany sposób robienia zakupów,
- Zainteresowania,
- Styl życia itd.
Im więcej szczegółowych informacji na temat tego, kim jest Twój potencjalny klient zgromadzisz, tym lepiej.
Znajdź odpowiedniego influencera
Gdy już wiesz, kto ma być adresatem planowanej przez Ciebie kampanii, nadchodzi pora na znalezienie influencera, z którym nawiążesz współpracę. Grono jego fanów i Twoja grupa docelowa powinny być do siebie tak podobne, jak to tylko możliwe.
Poza tym wybrana osoba powinna być wśród swoich odbiorców liderem opinii, czyli mieć realny wpływ na ich decyzje. Jej twórczość i sposób bycia muszą pasować do potrzeb Twojej marki, celów kampanii i przyjętej przez firmę strategii komunikacyjnej. Zasięg konkretnego twórcy, choć wciąż istotny, ma przy tym drugorzędne znaczenie – skuteczne kapanie można realizować nawet przy współpracy z tzw. nanoinfluencerami, którzy gromadzą wokół siebie zaledwie kilkuset fanów.
Dopracuj szczegóły
Kolejnym etapem jest doprecyzowanie bardziej szczegółowych kwestii: wybranie formy współpracy, przygotowanie materiałów promocyjnych, opracowanie harmonogramu kampanii. Warto tutaj ściśle współpracować z wybranym influencerem i uważnie słuchać jego sugestii – w końcu to on zna swoich odbiorców najlepiej.
Obserwuj i optymalizuj
Rozpoczętą kampanię należy stale monitorować. Sprawdzaj więc zasięgi, zaangażowanie pod postami, ilość wzmianek w Sieci, ruch na firmowej stronie pochodzący z profilu influencera, konwersję… Jeśli zaś okaże się, że będzie taka potrzeba – wprowadzaj zmiany, które przybliżą Cię do założonego na samym początku celu.
Chętnie przeczytałbyś więcej? Odwiedź już teraz stronę Tearsofjoy.pl i sprawdź „Kopalnię wiedzy”, którą w jednej z zakładek udostępnia ta agencja. Influencer marketing to temat, który jest tam omawiany szczegółowo, profesjonalnie i bez nudy – zresztą przekonaj się sam!