Reklamówki jednorazowe w sklepach – czemu trzeba za nie płacić?

Z początkiem 2018 roku weszła w życie ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, która sprawiła, że tak zwaną opłatą recyklingową objęte zostały reklamówki jednorazowe stosowane między innymi w sklepach. Dowiedzmy się, dlaczego trzeba płacić za opakowania foliowe i co zmieniły nowe przepisy odnośnie do reklamówek jednorazowych?

Ustawa recyklingowa – element polityki unijnej

Ograniczenia dotyczące reklamówek jednorazowych są częścią polityki Unii Europejskiej, mającej na celu zmniejszenie ilości wykorzystywanych w Europie plastikowych toreb jednorazowych. Polska mogła wybrać między obniżeniem poziomu zużycia reklamówek na obywatela a wprowadzeniem podatku i zdecydowano się na to drugie rozwiązanie.

Jeśli chodzi o reklamówki jednorazowe, nowe przepisy zakładają, że opłata recyklingowa jest doliczana do ceny reklamówek foliowych albo jest ich ceną podstawową. Opłaty środowiskowej można uniknąć, wybierając reklamówki wielokrotnego użytku.

Zgodnie z ustawą, reklamówki jednorazowe nie mogą kosztować więcej niż 1 złoty, przy czym Ministerstwo Środowiska ustaliło cenę reklamówek foliowych średniej grubości na co najmniej 20 groszy.

Wprowadzenie opłat za jednorazowe reklamówki foliowe ma wpłynąć na zmniejszenie zużycia toreb foliowych. Rozmowy na ten temat wpłynęły na wzrost świadomości ekologicznej konsumentów, którzy zaczęli częściej korzystać z toreb wielokrotnego użytku lub reklamówek wykonanych z materiałów biodegradowalnych, mniej szkodliwych dla środowiska.

Reklamówki jednorazowe w sklepach – za które trzeba zapłacić?

Jeśli chodzi o reklamówki jednorazowe, przepisy mówią, że nie mogą być one oferowane w punktach sprzedaży za darmo. Opłata recyklingowa dotyczy reklamówek jednorazowych, których gramatura wynosi 15 do 49 mikrometrów.

Fot. Najtańsze reklamówki – zrywki, służące do pakowania produktów dostępnych luzem, jak owoce czy bakalie, pozostają bezpłatne.

Nie trzeba płacić za najcieńsze torby jednorazowe typu zrywka, służące do pakowania artykułów spożywczych, w tym na przykład warzyw i owoców, jak też za reklamówki jednorazowe o grubości powyżej 50 mikrometrów. Te ostatnie są grube i wytrzymałe, więc z powodzeniem można ich używać wielokrotnie.

Reklamówki jednorazowe – jak to rozliczać?

Według obowiązujących regulacji, producent reklamówek jednorazowych lub podmiot sprzedający lekkie torby foliowe nie ma obowiązku pobierać opłaty recyklingowej od każdej sprzedanej foliówki. Torebki będą podlegały opłacie recyklingowej, gdy ich nabywca zaoferuje reklamówki przy pakowaniu towarów klientom w swoim sklepie czy punkcie usługowym.

Zgodnie z przepisami, w przypadku opłaty za reklamówki jednorazowe ewidencja dodatkowa pobranych opłat ani sprzedanych toreb nie jest wymagana. Opłatę recyklingową należy w całości przekazać do budżetu państwa (na specjalne konto utworzone przez marszałka województwa) do 15 marca roku następującego po roku, w którym została ona pobrana. Z kolei podatek VAT od pobranej opłaty powinien zostać uregulowany na zasadach obowiązujących w tym zakresie.

Wybierając reklamówki jednorazowe, warto postawić na opakowania firmy Grala. Wysoka jakość oferowanych toreb reklamowych sprawia, że można je wykorzystywać wiele razy. Możemy też wybrać jednorazówki z materiałów biodegradowalnych, które szybciej się rozkładają i są bezpieczniejsze dla środowiska naturalnego.

Poznaj pełną ofertę produktów opakowaniowych na https://sklep.grala.com.pl/

Reklamówki jednorazowe w sklepach – czemu trzeba za nie płacić?
Rate this post

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *