Czym jest Marketing Automation i jak działa?

Skuteczny marketing internetowy bazuje na analizie zachowań użytkowników na naszej stronie internetowej. Ogrom tych danych sprawia że ich ręczna analiza często nie jest możliwa, dlatego warto skorzystać z dostępnych narzędzi. Systemy oparte na marketing automation zwykle pozwalają na integrację z innymi systemami zbierania danych. Działanie w czasie rzeczywistym umożliwia wykonanie zaprogramowanego działania po zaistnieniu określonej aktywności, co pozwala m.in. na personalizację marketingu i szybkie reagowanie na potrzeby Klientów.

Co to jest marketing automation

Marketing automation to w największym skrócie automatyzacja procesów marketingowych, sprzedażowych i posprzedażowych polegająca na dostosowaniu informacji przekazywanych Klientom i reagowania na podejmowane przez nich działania w czasie rzeczywistym, co znacznie zwiększa skuteczność podejmowanych działań sprzedażowych i reklamowych. Rozwiązanie to opiera się na dedykowanym oprogramowaniu i pozwala na automatyczne zbieranie interesujących nas informacji dotyczących obecnych i potencjalnych klientów i automatyczne podejmowanie przez system określonych, zaprogramowanych przez nas działań. A informacja daje władzę – także w biznesie. Któż by nie chciał dysponować pełnią wiedzy na temat wszystkich istotnych parametrów określających klienta. Na szczęście nowoczesna technika przychodzi nam w sukurs i umożliwia gromadzenie istotnych danych. Kiedy już nimi dysponujemy, to pozostaje powierzyć zasób mocom przerobowym specjalistycznego oprogramowania, którego działanie pozwoli na optymalizację procesów związanych z content marketing, email marketing, reklamą i sprzedażą. Prawdziwym kluczem do sukcesu, jest jednak połączenie tej kwestii z systemami do prowadzenia interakcji z klientami – w skrócie CRM. Dzięki temu możemy podzielić klientów na poszczególne segmenty a tym samym dotrzeć z przekazem do konkretnej, precyzyjnie wyselekcjonowanej grupy odbiorców. Marketing automation to narzędzie, z pomocą którego będziemy trafiać w sedno, a nie kulą w płot.

Działania marketingowe oparte na automatyzacji to także oszczędność czasu i zasobów ludzkich. Wysyłanie spersonalizowanych wiadomości do ściśle określonej grupy odbiorców np. wysyłanie kodu rabatowego w dniu urodzin użytkownika, przypomnienie o wygasającym koszyku, znacznie lepiej integruje działania marketingowe i sprzedażowe windując wskaźnik konwersji. Warto zapewnić sobie w tym miejscu owocną współpracę z działem sprzedaży. Co więcej, kierowanie wartościowego przekazu, który trafia w potrzeby i gusta odbiorców, z całą pewnością może wpłynąć na budowanie wskaźnika zaufania i lojalności. Klient czuje na sobie wprawne oko i ma świadomość, że ktoś poświęcił więcej czasu na przygotowanie interesującej treści. Należy jednak pamiętać, żeby zbyt łatwo nie popadać w hurraoptymizm i nie uznać, że maszyna raz wprawiona w ruch, będzie generować zyski bez wysiłku. Nad procesami marketing automation trzeba czuwać i stale je optymalizować Nadrzędną zasadą jest systematyczne i konsekwentne monitorowanie zachowań użytkowników oraz aktualności komed wprowadzonych do systemu.

W jakich obszarach warto działać

Odpowiedź na to pytanie tradycyjnie zależy od bardzo wielu czynników – branży, wielkości firmy, zdefiniowanych celów, a także idei przyświecającej automatyzacji marketingu w tym konkretnym przypadku. Niemniej jednak można wyodrębnić kilka obszarów, w których działanie będzie sprzyjało przygotowaniu oferty skrojonej na miarę oczekiwań klientów. Przede wszystkim zadbajmy o określenie profilu klienta, ustalenie odpowiedniego segmentu, targetu. Pozwoli to systemowi na wyodrębnienie tej grupy odbiorców, która w danym momencie najbardziej nas interesuje. Starajmy się zogniskować na firmie zainteresowanie klientów, nie spoczywajmy na laurach, nie zadowalajmy się półśrodkami.

aplikacje

Skoro już dysponujemy zasobami i środkami to zróbmy wszystko, żeby ich nie zmarnować. Rozwijajmy relacje z klientami, badajmy interakcje i nie pozwalajmy o sobie zapomnieć, oczywiście niezbyt nachalnie, z wyważoną dozą rozsądku. Baza wiedzy to równocześnie baza klientów. Zastanówmy się co mamy do zaoferowania? Czy klient, który zadał sobie trud i pozostawił do siebie kontakt może liczyć na interesujące informacje zwrotne i wartościowy content marketing? Warto przemyśleć strategię stymulowania zachowań. Wprawdzie procesy marketing automation charakteryzują się stosunkowo wysokim współczynnikiem konwersji, to dzięki zastosowaniu przemyślanych działań zachęcających do zakupu lub innej akcji, można liczyć na zdecydowane podbicie statystyk.

Kanały komunikacji z klientami

W jaki sposób nawiązać więź z klientami? Jak do nich dotrzeć? Jedną z najbardziej popularnych metod jest email marketing. Nikt nie lubi spamu zapychającego skrzynkę pocztową niechcianymi i niepotrzebnymi wiadomościami, dlatego kluczem jest tutaj dopasowanie treści do potrzeb konkretnej osoby – masowa wysyłka identycznych maili nie będzie tutaj miała zastosowania. Wykorzystajmy potężny potencjał mediów społecznościowych poprzez monitorowanie związanych z marką aktywności użytkowników – polubienia, komentarze, obserwowanie profili, dodawanie opinii – to prawdziwa kopalnia wiedzy na temat zainteresowań i preferencji użytkowników. Również strony internetowe nie muszą dla wszystkich wyglądać identycznie. Na podstawie ostatnio przeglądanych produktów oraz internetowych ciasteczek można spersonalizować fragment ekranu i wyświetlić użytkownikowi odpowiednie treść, np. produkty podobne do tego, który ostatnio oglądał.

Według badań marketingowych nawet 70% użytkowników porzuca koszyk w trakcie prowadzenia transakcji. Dlaczego klient, który podjął trud wyszukania produktu i zapoznania się z ofertą, rezygnuje na ostatniej prostej? Może to wynikać ze zwykłego badania oferty, braku zaufania do sklepu internetowego, wartości zamówienia przekraczającej możliwości finansowe lub niezdecydowania konsumenta. Poprzez automatyzację rośnie szansa na odzyskanie portfela potencjalnego klienta. A nuż myśl o zakupie wciąż go prześladuje, więc dlaczego tego nie wykorzystać? W końcu nie można zapomnieć o oceanie możliwości rozmaitych aplikacji mobilnych – współcześnie użytkownicy znacznie więcej czasu poświęcają na korzystanie z rozbudowanych smartfonów niż komputerów stacjonarnych.

Inteligentne funkcje

Oferty zaawansowanych platform marketingowych oraz customer service stwarzają szeroki zakres możliwości sprzyjających skróceniu czasu odpowiedzi na zapytanie potencjalnego klienta, a także wysoki poziom zwrotu z inwestycji w marketing automation. Dzięki funkcjom wspomaganym sztuczną inteligencją skupisz się na właściwej grupie odbiorców. Wśród narzędzi wymienić można inteligentne powiadomienia, czyli alerty, które w czasie rzeczywistym poinformują nas o zdefiniowanej czynności wykonanej przez klienta – może to być otwarcie oferty, kliknięcie w link lub wejście na podstronę ofertową. Poznajmy zachowania użytkowników ze szczególnym uwzględnieniem kliknięć, porzuconych koszyków i zrealizowanych zakupów. Będzie to znakomita usługa wspomagająca email marketing i równocześnie badająca jego skuteczność. Analityka i algorytmy o dużym stopniu zaawansowania stanowią nieocenioną pomoc, umożliwiając śledzenie statystyk dotyczących reakcji odbiorców na strategię Twoich działań oraz struktury sprzedaży. Zastosujmy filtry wyodrębniające zasięg działania kampanii, liczbę odbiorców oraz bardziej szczegółowe cechy – wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania, zainteresowania i wykonywaną pracę. Czy to możliwe? Przy zastosowaniu odpowiednich metod tak. W końcu funkcja lead score pozwala na identyfikację grupy najbardziej zainteresowanych i oddanych odbiorców Twojego przekazu. Wiesz kim są i czym się charakteryzują? Daj im coś więcej.

Scoring – badaj i nagradzaj

Skoro już mowa o reagowaniu na zachowania klientów, to nie sposób pominąć w tym miejscu scoringu. Terminem tym określa się punkty, jakie użytkownicy otrzymują od systemu poprzez wykonanie zdefiniowanych przez Ciebie działań. Ten rodzaj automatyzacji może badać i nagradzać punktami czynności, takie jak np. nawiązanie kontaktu za pomocą formularza, zainteresowanie się cennikiem, obejrzenie filmiku promocyjnego, kliknięcie w link z facebook lub ads, polubienie profilu firmy w mediach społecznościowych i w końcu – dokonanie zakupu. Dzięki temu baza Twoich klientów będzie bogatsza o informacje o tych osobach, którymi warto się szczególnie zainteresować, ze względu na drzemiący w nich potencjał zakupowy. Scoring to zatem ten element marketing automation, który realnie i konkretnie mierzy aktywność, a co za tym idzie, pomaga w optymalizacji strategii marketingowej i ukierunkowanie jej na dobrze rokujących potencjalnych klientów.

I Ty możesz zostać rekinem marketing automation

Powyżej zakreśliliśmy definicję oraz możliwe strategię marketing automation w najprostszy możliwy sposób. To bogaty katalog wskazówek i możliwości, jakie oferuje nowoczesna technika wspomagana przez sztuczną inteligencję. Nic nie zastąpi jednak kreatywności i pomysłu na przeprowadzenie skutecznej kampanii. Tylko symbioza inwencji z automatyzacją i robotyzacją zapewni otwartą i szeroką ścieżkę do rynkowego sukcesu. Tak jak pokój nigdy nie jest dany raz na zawsze, tak i procesy marketingowe nie gwarantują wiecznego powodzenia. Niech najważniejszą lekcją, jaka płynie z krótkiego kursu marketing automation, będzie konieczność stałego doskonalenia i reagowania na bieżące wydarzenia oraz potrzeby.

Popularny mit na temat marketing automation głosi, że pozwolić sobie mogą na to tylko wielcy biznesowi gracze. Nic bardziej mylnego. Jeśli zaliczasz się do małych lub średnich przedsiębiorców, to również możesz dołączyć do grona zadowolonych użytkowników platform poświęconych automatyzacji marketingu. Podejmij wyzwanie i daj impuls do rozwoju dla siebie i swojej firmy.

Czym jest Marketing Automation i jak działa?
5 (100%) 1 vote

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *