Algorytmy Google — Koliber, Panda, Gołąb oraz Pingwin — Poznaj 4 główne algorytmy Google i wiele innych, które oceniają naszą witrynę przy pozycjonowaniu!

Pozycjonowanie witryn to z pewnością niełatwy proces. Nasza strona oceniana jest przez liczne algorytmy Google, a ogólnie istnieje ponad 200 różnych elementów, które wpływają na ocenę naszej strony przez wyszukiwarkę. Czterema głównymi algorytmami Google, które oceniają naszą witrynę, jest Koliber, Panda, Gołąb i Pingwin. Choć w rzeczywistości prawdopodobnie nigdy nie dowiemy się, jak w pełni działają, to istnieje jednak wiele wiadomości na ich temat, które mogą być pomocne przy pozycjonowaniu witryny i które przedstawiamy poniżej.

Algorytm Koliber

Algorytm Koliber to jeden z najnowszych algorytmów. Według eksperta z agencji pozycjonowania stron Miromind jest on odpowiedzialny głównie na udzielanie najtrafniejszej odpowiedzi na zadane pytanie przez użytkownika oraz obsługę złożonych zapytań. Koliber potrafi analizować pełne zapytanie bez dzielenia go na części i konkretne frazy. Oznacza to, że bierze pod uwagę też frazy i słowa, które nie padły w pytaniu, ale które mogą pojawić się w odpowiedzi. Algorytm Koliber odpowiedzialny jest także za udzielanie odpowiedzi lokalnie. Czuwa on nad tym, aby pytanie zadane w kontekście lokalnym otrzymało odpowiednie wyniki wyszukiwania związane z naszym miastem. Jedną z największych nowości w wyszukiwarce Google, nad którą również czuwa Koliber, jest okno odpowiedzi. Pojawia się ono przy części zapytań i jest umieszczone na pozycji zerowej — nad wynikami organicznymi oraz płatnymi wynikami wyszywania. Jego celem jest udzielenie odpowiedzi użytkownikowi bez konieczności wchodzenia na konkretną witrynę. W polu tym znajduje się wycinek tekstu z danej strony i link do pełnego tekstu. Koliber pomaga również wyszukiwarce interpretować zapytania i udzielać odpowiedzi w postaci odpowiednich wyników wyszukiwania z sensem.

Algorytm Panda

Algorytm Panda to jeden z głównych algorytmów Google, który wpisuje się w najlepiej w politykę firmy. Jest on odpowiedzialny za wykrywanie oraz promowanie wartościowych i jakościowych treści na naszej stronie. Wbrew pozorom nazwa algorytmu — Panda nie pochodzi od nazwy miłego zwierzątka a od nazwiska jednego z inżynierów Google. Algorytm Panda rozpoznaje nasycenie słowami kluczowymi w danym tekście oraz potrafi rozróżniać teksty wartościowe i pisane jedynie w celu pozycjonowania. Kolejną możliwością tego algorytmu jest promowanie artykułów o znacznej długości dostarczających wielu informacji dla danego tematu. To właśnie poprzez ten algorytm warto tworzyć długie oraz specjalistyczne treści wyczerpujące temat. Panda stoi również na straży unikalności tekstów — zarówno w kontekście wewnętrznym np. podstron, jak i ogólnym, czyli np. kopiowania treści z innych stron internetowych. Algorytm ten przyczynił się wręcz do rewolucji w content marketingu, gdyż od jego wprowadzenia wytyczne odnośnie tekstów i contentu stały się dużo bardziej wymagające oraz restrykcyjne.

Algorytm Gołąb

Algorytm Gołąb – tak jak ptaki o tej nazwie działa lokalnie i głównie zajmuje się tą stroną wyszukiwania. Wprowadzenie algorytmu ma na celu usprawnić lokalne interpretowanie wyników wyszukiwania oraz dopasowanie odpowiednich stron do takich zapytań. To właśnie dzięki niemu będąc w Krakowie i wpisując ogólne hasło do wyszukiwarki Google, możemy otrzymać część wyników w krakowskim kontekście. Gołąb jest także odpowiedzialny za wyświetlanie map z lokalnymi wynikami wyszukiwania wyszukiwarce Google przy organicznych wynikach. Dzięki temu szukając danej firmy lub marki w sieci oprócz listy stron, otrzymać możemy także mapkę nad wynikami lub po prawej stronie wyników wyszukiwania. Algorytm ten jest także kluczowy dla osób, które tworzą i pozycjonują wizytówkę firmy na Google Maps. Gołąb jeszcze bardziej zwiększa wartość uzupełnionych oraz zadbanych wizytówek z dużą ilością lokalnych danych o firmie.

Algorytm Pingwin

Algorytm Pingwin to algorytm wprowadzony przez Google w 2012 roku. Głównie zajmuje się on wykrywaniem prób oszustwa i manipulacji przy pozycjonowaniu w celu osiągnięcia lepszej pozycji w wyszukiwarce. Ma on bardzo duże znaczenie przy link buildingu i pozyskiwaniu linków zwrotnych. Algorytm bada m. in. ich naturalność oraz powstawanie czasowe. Jeśli uzna, że linki pozyskiwane są nienaturalnie lub są próbą oszukania Google, może nałożyć na nas karę. Algorytm Pingwin przyczynia się też do promowania jakości przy pozycjonowaniu. To właśnie on jest odpowiedzialny za większe znaczenie linków zewnętrznych z jakościowych i wartościowych witryn oraz zmniejszenie znaczenia linków, które są dodawane np. masowo z witryn o bardzo słabych statystykach. Pingwin sprawdza na jakich typach stron dodawane są linki zewnętrzne. Warto unikać zatem linkowania np. z forów czy blogów, aby nie ryzykować nałożenia kary. Alternatywą są np. wpisy gościnne. Algorytm Pingwin odpowiedzialny jest też za wykrywanie spamu i promowanie jakościowych treści na stronie.

Inne algorytmy Google

Google oprócz tych czterech głównych algorytmów, których “obawiamy się” najbardziej, posiada w swojej wyszukiwarce wiele innych — mniej popularnych, ale również ciekawych algorytmów. Pierwszym z nich jest algorytm Mobilegeddon. Jest on odpowiedzialny za promowanie oraz wyświetlanie w odpowiednim czasie stron, które są zoptymalizowane pod urządzenia mobilne. Jego wprowadzenie było dużym ciosem dla witryn niezoptymalizowanych mobilnie, ale i dużym plusem dla użytkowników smartfonów oraz tabletów, którzy zaczęli otrzymywać lepiej dopasowane wyniki wyszukiwania. Jednym z siejących postrach algorytmów jest Phantom. To algorytm, który potrafi nakładać kary za sztuczne nasycanie tekstów i stron słowami kluczowymi, błędy na stronach czy reklamy, które uniemożliwiają komfortowe przeglądanie witryny. Wśród algorytmów Google znajdziemy również np. algorytm Pirat, który służy do usuwania i ignorowania witryn propagujących piractwo cyfrowe lub oferujące takie treści. Bardzo ciekawym — wprowadzającym sztuczną inteligencję do wyszukiwarki Google algorytmem jest algorytm RankBrain. Odpowiada on za analizowanie złożonych oraz trudnych pytań, oraz ustalanie ich sensu czy kontekstu. Będzie on zatem pomocy przy wielu pytaniach, które wcześniej nie były rozpoznawane.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.